• 2020-11-06 16:34

    Uppsala 2020-11-06

    Domstolen flyttade in på Agenda advokatbyrå

    Agenda advokatbyrå hann precis flytta in i sitt nya aktivitetsbaserade kontor på Dragarbrunnsgatan i Uppsala innan Corona förändrade tillvaron.

    info
  • 2020-10-09 12:25

    Goda exempel Mindmap 360° 2020-10-09

    Pop-up restaurang, food court, picknick och digitala konferenser!

    Bröllop, konferenser, ambassadörsmiddagar, dop, minnesstunder, personalfester, aw, mingel och alla dessa underbara stunder då vi umgås och äter tillsammans. Och rätt som det är träffas ingen på det viset längre.

    info
  • 2020-09-28 10:54

    Goda exempel Mindmap 360° 2020-09-28

    House of Lola hanterar Corona med en helt ny typ av e-handel!

    House of Lola är ett modehus fyllt av kärlek, glädje och jävlaranamma. De designar, producerar, marknadsför och säljer kläder. Anna Eklund och Lottis Sparrman är hårt arbetande entreprenörer med höga mål och var vinnande Gasellföretag 2013, 2014, 2015 och 2016! Omsättningen för 2019/2020 var 75 miljoner kr.

    info
  • 2020-09-23 06:16

    Uppsala:2030 den 27 augusti 2020

    Så vad hände på Vår hållbara framtid Uppsala:2030 den 27/8?

    De stora höjdpunkterna var så klart Anna Ljung som berättade om hur företag bör ta sitt samhällsansvar. Katarina Blomkvist som berättade om hur man jobbar med hållbara innovationer inom organisationer, det hon kallar intraprenörskap och sist men långt ifrån minst Lovisa Svarvare som visade hur Sandvik Coromant skapat en egen hållbarhetsprocess som de kallar Grön fabrik.

    Utöver det hade vi fantastiska runda-bords-samtal både på zoom och på Slottet, en spaning från UNT med Kalle Sandhammar och Tomas Stavbom från Handelskammaren och jag, Pia Anderson, höll ihop programmet.

    info
  • 2020-03-23 13:35

    UNT Ekonomi 2020-03-23

    Från kaos och panik till ett nytt normalläge. Jag är så tacksam över att jag bor i Sverige.

    Kerstin Hessius är ett exempel på de människor som kräver svar. Som kräver en plan, som kräver att någon säger stopp. Jag tänker att vi behöver se skillnaden mellan det vi kan förändra och det vi inte kan förändra, för att kunna leva våra liv utan panik och energiläckage. Ingen kan ge oss en deadline på viruset och ingen kan svara på hur morgondagen ser ut. Och vi behöver acceptera det.

    info
  • 2020-02-06 11:53

    Distinget 2020, 5 februari

    Välkommen hit! Välkommen hem! Hur starkt är varumärket Uppsala idag?

    Visst spelar det roll var man kommer ifrån. New York, Hong Kong, Stockholm, Uppsala, Heby, Östervåla, London. Är Uppsala en så pass attraktiv avsändare att den stärker ett företags varumärke idag. Med offentlig upphandling som ett strategiskt verktyg för att lösa sociala, ekologiska och ekonomiska samhällsproblem kommer vi med stolthet att kunna välkomna våra kunder, medarbetare, samarbetspartners och vänner till Uppsala.

    info
  • 2019-11-29 11:05

    UNT Ekonomisidor blogg Uppsala 29 nov 2019

    Zlatan – bygg varumärket med hjärta och hjärna

    Det räcker inte med att vara känd och det räcker inte med att tjäna stora pengar för att bygga ett starkt varumärke. Dina kunder behöver bli dina bästa säljare för att du ska lyckas på lång sikt.

    info
  • 2019-11-17 13:06

    UNT Ekonomi 17 nov 2019

    Nu händer det! Från CSR till PSR

    Frågar kunderna hur ni jobbar med hållbar affärsutveckling? Frågar medarbetarna hur ni engagerar er i hållbar utveckling? Frågar dina barn dig om hur ni engagerar er i hållbarhet? Frågar du dig själv vad du gör? Räck upp en hand!

    info
  • 2019-10-13 15:51

    Uppsala UNT Ekonomi blogg 2019-10-11

    Odla tomater i dina gamla skidkläder

    Vi är alldeles för upptagna av det som händer här och nu! Om vi ska lösa kundernas problem nu och i framtiden behöver vi ta oss tid att sia om framtiden och hitta nya hållbara lösningar på kundernas problem.

    info
  • 2019-08-20 11:51

    UNT Ekonomi 2019 08 20

    Kasta bort och köpa nytt – vi behöver omvärdera vad god kvalitet betyder

    För sex år sedan köpte jag en ny kökslampa, redan efter två år fick jag kasta den. Det fanns inte längre den typen av glödlampor att köpa. Vi behöver omvärdera vad som är god kvalitet!

    info
  • 2019-06-05 10:15

    Blogginlägg på UNT 20190605

    Tillit är hårdvaluta för hållbara varumäken

    Tillit är det vackraste ordet jag vet. Precis så som tillit växer fram ömsesidigt mellan människor, är ordet uppbyggt tvåvägs. Tillit blir samma ord oavsett om du läser det från höger eller från vänster.

    info
  • 2019-04-25 20:01

    Unt.se 24 april 2019

    Vaknade du upp i en ny värld i morse?

    Skillnaden mellan hållbar tillväxt och ekonomisk tillväxt är egentligen lika stor som skillnaden mellan att planeten är rund istället för platt. Idag krävs det mer kreativitet för att bygga och utveckla ett framgångsrikt företag.

    info
  • 2019-03-09 17:04

    Uppgång/UNT 9 mars 2019

    UNT visar vägen och inspirerar genom att lyfta fram goda exempel!

    När jag idag läser lördagens UNT blir jag så stolt över att vara Uppsalabo. Engagemang, krafttag, inspiration och hopp. Den ena artikeln efter den andra, avlöser varandra i en vilja om att visa vägen hur vi kan nå de 17 Globala målen tillsammans.

    info
  • 2019-01-18 17:40

    Uppgång 2019-01-18

    Tittar du också på Handbolls VM?

    Såg du Grundfos sargreklam? ”Support the UN Global Goals. Do the wave for the goal 13 and 6.” Jag blev väldigt nyfiken. Blev du också det?

    info
  • 2019-01-18 17:32

    Uppgång 2019-01-12

    Jag önskar mig inte Uggs i julklapp längre

    Min kompis Camilla visste vad hennes dotter önskade sig i julklapp. Ett par Uggs. Camilla jobbade hårt för att få tag på rätt modell, till ett bra pris. Julklappen var klar någon vecka före jul. Då kommer hennes dotter hem, djup upprörd över att fåren i Australien far illa och nu vill hon inte ha några Uggs längre.

    info
  • 2018-12-07 09:12

    UNT/Uppgång blogg 7 dec 2018

    Greta 15 år och Petter Stordalen har båda rätt

    När politiker beter sig som barn och inte kan komma överens om vem som ska göra vad och vad som är rättvist är det dags att vi företagare börjar agera som ansvarstagande vuxna.

    info
  • 2018-12-07 09:08

    UNT/Uppgång 23 nov 2018

    Jag har en dröm

    Martin Luther King hade inte en mardröm. Han hade en dröm. Men debatten om hållbar utveckling liknar mer och mer ett mardrömslikt klimathot än en dröm om hur god världen kan bli.

    info
  • 2018-11-15 10:22

    Artikel i Relation nr 2 2018

    Sex gånger mer engagemang bygger varumärket

    Tänk om det vore lika passionerat kul att gå till jobbet varje dag som det var att leka dina favoritlekar då du var barn. Och vad svarar du dina barnbarnsbarn då de frågar dig vad du och ditt företag bidrog med då vi nådde de globala målen 2030? Kanske kan det ena leder till det andra.

    info
  • 2018-07-09 19:13

    Reflektioner från Almedalen

    Vad kan samhället lära av starka företagskulturer?

    Vilka utmaningar har journalistik, bank och politik gemensamt? Vad kan vi lära från starka företagskulturer?

    info
  • 2018-05-01 14:26

    Hållbara kloka tankar från företagsledare och styrelseledamöter

    Hur bör vi förhålla oss till hållbarhet

    Hur bör vi företagsledare förhålla oss till de globala målen 2030? Räcker det att engagera sig i de globala målen eller bör företagen även göra det av rätt skäl?
    I veckan har jag föreläst för nätverket Q-ics [’kju:iks], så många kloka företagsledare och styrelseledamöter i samma rum, runt samma bord. Resultatet blev fantastiska tankar, kunskap och erfarenheter som delades i nätverket. Jag vill nu dela dessa tankar vidare till dig.

    info
  • 2018-04-17 15:01

    Reflektioner från föreläsningar i april 2018

    Kortsiktigt eller långsiktigt varumärkesarbete det är frågan

    Om du är en av dem som inte tar dig tid att tänka, utan bara rusar runt i 180 för att bocka av dina listor, då är du en del av vårt samhällsproblem.

    info
  • 2018-03-23 08:39

    Artikel Driva-Eget februari 2018

    Kunden är både gäst och publik

    Det är företagsledaren som, omedvetet eller medvetet, sätter en företagskultur som medarbetare, partners och leverantörer behöver förhålla sig till. Denna kultur förs sedan vidare via medarbetarna till kunderna. När företagskulturen når kunderna är det skarpt läge, då är det kunden som väljer.

    Visst gör det skillnad när alla hälsar på dig, ett enkelt hej med ett leende. Någon frågar kanske till och med om de kan hjälpa dig med något eller om du vill ha en kopp kaffe. Har du lagt märke till hur olika företagskulturer verkar vara? Skillnaden kan utspela sig på ett kontor, i en butik, på en restaurang eller varför inte på en mässa. Kunden är gästen, hur tar ni hand om era gäster?

    info
  • 2017-10-27 11:52

    Artikel i Relation nr 4, 2017

    Bli fri med ett nytt koncept

    Cirque Du Soleil vs Cirkus. Linas Matkasse vs ICA. HundSpa vs Hundtrim. Enligt Darwin är det inte den starkaste som överlever, utan den mest anpassningsbara.

    Har du hört talas om leken Strutboll? Det är en sällskapslek där alla får en strut, som de sätter över ansiktet. I den spetsiga änden av struten finns ett litet hål som man kan se ut genom. Struten är av papper och man fäster den med ett snöre i nacken. När alla fått en strut över ansiktet delar man upp gruppen i två lag. Sedan spelar man fotboll tillsammans. Alla får ett fantastiskt fokus, men det blir ruskigt svårt att samarbeta och se helheter. Det är en kul lek, men den belyser även ett samhällsproblem vi har idag. Ett samhälle där vi är för fokuserade och stressade, där vi skapar silos av branscher och stuprör av avdelningar. Det är dags att ta av dumstruten och spana in hur olika branscher möter framtiden för att hitta nya konkurrensfördelar och nya koncept.

    info
  • 2017-10-26 11:45

    Artikel i Driva-Eget 25 oktober 2017

    Gör kunden till din bästa säljare

    Det är bara tillsammans med kunderna du kan ta företaget till visionen. När kunderna är dina bästa säljare, då är företaget en framgångssaga. Men det är inte alla kunder som tar företaget till visionen.

    info
  • 2017-10-09 06:49

    Vad ska vi göra med all fri-tid den här gången?

    Vi har redan varit med om ett paradigmskifte i teknik tidigare. Effekten av det blev två heltidsarbetande föräldrar som älskar att spendera pengar. Hur tar vi hand om tiden den här gången? Kan vi göra det smartare och mer hållbart för både oss själva och planeten.

    info
  • 2017-10-06 00:00

    En artikel från tidningen Relation nr 3. Text: Pia Anderson

    Är din vision hållbar?

    Kl 05.00 den 3 september 1967 ställde Sverige om till högertrafik. Den 1 december 2017 fick Sverige en ny hållbarhetslag och nu behöver företagen öka takten. Med en stark vision attraherar du kunder, medarbetare, samarbetspartners och hela världen på ett sätt du aldrig gjort förut.

    info
  • 2017-09-20 07:00

    Text: Maria Östlund Starta & Driva.

    Vald eller bortvald? Därför ska företagare tänka hållbart

    Hållbarhet är just nu den hetaste trenden som sveper över företagsvärlden. Det är inte längre något man gör i marknadsföringssyfte, det är ett måste om man i framtiden ska finnas kvar och bli vald av kunderna. Därför fördjupar vi oss i ämnet.

    info