6 nov: Årets mest hållbara företag – Länsförsäkringar Uppsala

Från CSR till PSR, bygg det goda varumärket inifrån

Frågar kunderna hur ni jobbar med hållbar affärsutveckling? Frågar medarbetarna hur ni engagerar er i hållbar utveckling? Frågar dina barn dig om hur ni engagerar er i hållbarhet? Frågar du dig själv vad du gör? Räck upp en hand!
Stort tack Länsförsäkringar Uppsala för fin inspiration till hur man bygger det goda varumärket och tack Folkuniversitetet för den goda frukosten.

Folkuniversitetet fick in många svar från er företagare om hur ni ser på ert kompetensbehov i framtiden vad gäller hållbar utveckling. Gå gärna in på den här länken för att svara på några ytterligare frågor angående ert behov av hållbar affärskompetens på ert företag. Vi är så tacksamma för många svar, det hjälper oss att forma en YH utbildning efter era förväntningar och behov.

Och stort tack till dig som kom på frukosten! Vi var rekordmånga gäster.

Min korta undersökning med handuppräckning visade att de flesta av oss på plats ställer oss själva frågan om hur vi bör engagera oss i hållbar utveckling, men få kunder frågar hur vi företagare förhåller oss till hållbarhet.
Det är dags att förflytta oss från CSR (Corporate social responsibility) till PSR (Purchasing social responsibility). Vi har ett stort ansvar då vi köper produkter och tjänster. Men hur granskar man då ett företags hållbarhetsarbete socialt, ekologiskt och ekonomiskt? Det är verkligen komplext, precis lika komplext som vårt ekosystem är. Allt hör ihop; vatten, luft, jord, alla människor, djur, insekter, växter, bakterier ända ned till minsta molekyl och atom hör ihop. Det är verkligen superkomplext! Men det stora börjar i det lilla som Länsförsäkringar Uppsala säger.

PSR – är att våga ställa enkla frågor:Jag har funderat mycket på vår köpmakt, hur vi som kunder faktiskt kan förflytta vår position genom att bara ställa en enkel fråga till våra leverantörer.  – Hur jobbar ni med hållbar affärsutveckling, kan ni redovisa hur ni tar ert samhällsansvar socialt, ekologiskt och ekonomiskt på allvar genom er affärsmodell?
Bara att ställa den lilla enkla frågan gör stor skillnad!

Tack för en underbar morgon tillsammans med er alla.
/Pia

PS. Snart öppnar ett helt nytt vd-nätverk, Uppsala 2030, håll ögonen öppna.

10 april: Den Goda Varumärkesfrukosten

Tid och plats: Den 10 april kl 8-10 är det dags för nästa Varumärkesfrukost på Kollaboratoriet Uppsala Universitet, Östra Ågatan 19 (bv), Uppsala. Boka din plats här.

Vilka krav kommer framtidens läsare och annonsörer att ställa på Upsala Nya Tidning? Vad förväntas av en lokaltidning i en tid när hela samhällets hållbarhetsarbete behöver lyftas fram, men också granskas?

Kort sagt, behövs det en lokaltidning för att bygga ett hållbart samhälle? 150 000 dagliga läsare kan väl inte ha fel?

Den lokala journalistiken är efterfrågad och har en framtid trots allt hårdare digital konkurrens, fake news-debatt och en desperat jakt på nya affärsmodeller.

Det finns mycket att lära av tidningsbranschens utmaningar och möjligheter och därför bjuder vi in dig till Den goda varumärkesfrukosten.

Tillsammans delar Kalle Sandhammar (chefredaktör på UNT) och Pia Anderson (varumärkesledare, affärsfilosof och författare) med sig av sina erfarenheter. Under morgonens gång kommer ni även att få dela varandras kunskap och erfarenheter vid runda-bord-samtal.

Du är varmt välkommen från kl 8.00. Klockan 8.15 drar programmet igång och slutar 10.00. Vi är på Kollaboratoriet i Uppsala – en plats för gränsöverskridande möten, aktiviteter och evenemang!

Frukostföreläsningen kostar 250 kr exkl moms. Vi bjuder på frukost och resterande intäkter går oavkortat till organisationen Hand in hands arbete med att hjälpa kvinnor att starta företag.

Boka din plats här.

6 nov: Den Goda Varumärkesfrukosten

Tid och plats: Den 6/11 kl 8-9.30 är det dags för nästa Varumärkesfrukost. Den här gången är vi på Kollaboratoriet Uppsala Universitet, Östra Ågatan 19 (bv), Uppsala

Varmt välkommen till en tänkarverkstad. Tillsammans ska vi hitta ansvarsområden och möjligheter till att utveckla ert företag in i framtiden så vi tillsammans når de globala målen.

Med en vision som har ett högre syfte än företaget självt och som bidrar till de globala målen trippelstärker ni varumärket. Ni förstärker er kärnkompetens, medarbetarnas engagemang ökar och kunderna blir era bästa säljare.

Tänkarverkstaden sker i ett samarbete mellan www.Prohelia.se och www.5Vtill5P.se Sara Jansson, vd Prohelia, och Pia Anderson varumärkesledare, författare och föreläsare håller i morgonens tänkarverkstad.

OBS! Det är viktigt att du anmäler dig på den här länken. Tänkarverkstaden kostar 250 kr ex moms. Vi bjuder på frukost och resterande intäkter går oavkortat till organisationen Hand in hands arbete med att hjälpa kvinnor att starta företag. http://handinhand.nu/stod-oss/

Om du vill veta mer kan du gån in på FB där ligger evenemanget.

Om Sara: Personalen är det viktigaste ett företag har, att ha personal som mår bra och trivs är grunden för att ett företag ska kunna utvecklas. Sara har tidigare arbetat som ledare inom försäljning/marknad och HR. Hon vet av egen erfarenhet att ledare idag har en komplex vardag där arbetsmiljö- och medarbetares hälsa är en viktig del.

Om Pia: Pia är varumärkesledaren som har ett starkt engagemang i hållbar affärsutveckling för att nå de globala målen 2030. Just nu är hon aktuell med boken ”Bygg det goda varumärket: Så blir kunden er bästa säljare”.

Vet du vad wood wide webb är?

Det är trädens rotsystem som hjälper dem att kommunicera med varandra. På universitetet i Bonn har man hittat ”hjärnliknande” strukturer i trädens rötter. Små träd får inte lika mycket ljus som de stora träden och behöver därför hjälp att växa. De stora träden ammar de små med sockerlösning genom rotsystemet, så de små får växa upp och nå ljuset. Det har dessutom visat sig att skogen är en hälsosam plats för oss människor att vara i. Människor tillfrisknar snabbare om de är i kontakt med gröna växter.

Jag tänker att företags affärsutveckling borde fungera på samma sätt som skogens utveckling. Ett företags rötter behöver vara stadigt förankrade i marken, först då kan företagets promotion, plats, produkter/tjänster, pris och personer spira. Företag behöver vara livskraftiga i alla kontaktytor med kund för att kunna vara med och bidra till en bättre värld. Därför därför startade jag den Goda Varumärkesfrukosten 2014.
Syftet med varumärkesfrukosten är att vi företagare ska kunna hjälpa varandra att utvecklas.

På varje varumärkesfrukost får du ta del av ett gott exempel med en analys till varför de lyckats. Du kommer att så några egna visionsfrön kopplade till de globala målen, samt dela din erfarenhet och din kunskap med andra intressanta företagsledare.

Välkommen till en god morgon med goda samtal!