• 2018-11-15 10:22

    Artikel i Relation nr 2 2018

    Sex gånger mer engagemang bygger varumärket

    Tänk om det vore lika passionerat kul att gå till jobbet varje dag som det var att leka dina favoritlekar då du var barn. Och vad svarar du dina barnbarnsbarn då de frågar dig vad du och ditt företag bidrog med då vi nådde de globala målen 2030? Kanske kan det ena leder till det andra.

    info
  • 2018-09-25 05:50

    Analysartikel i Aktuell Hållbarhet 19 sep 2018

    Det goda varumärket har de globala målen som ledstjärna

    Är det tillräckligt att företagen integrerar de globala målen i sin verksamhet, eller bör företagen integrera de globala målen av rätt skäl? Och vilka skäl är i så fall de rätta? Är det de ekonomiska skälen, de lagliga, de etiska eller de filantropiska?

    info
  • 2018-07-09 19:13

    Reflektioner från Almedalen

    Vad kan samhället lära av starka företagskulturer?

    Vilka utmaningar har journalistik, bank och politik gemensamt? Vad kan vi lära från starka företagskulturer?

    info
  • 2018-05-01 14:26

    Hållbara kloka tankar från företagsledare och styrelseledamöter

    Hur bör vi förhålla oss till hållbarhet

    Hur bör vi företagsledare förhålla oss till de globala målen 2030? Räcker det att engagera sig i de globala målen eller bör företagen även göra det av rätt skäl?
    I veckan har jag föreläst för nätverket Q-ics [’kju:iks], så många kloka företagsledare och styrelseledamöter i samma rum, runt samma bord. Resultatet blev fantastiska tankar, kunskap och erfarenheter som delades i nätverket. Jag vill nu dela dessa tankar vidare till dig.

    info
  • 2018-04-17 15:01

    Reflektioner från föreläsningar i april 2018

    Kortsiktigt eller långsiktigt varumärkesarbete det är frågan

    Om du är en av dem som inte tar dig tid att tänka, utan bara rusar runt i 180 för att bocka av dina listor, då är du en del av vårt samhällsproblem.

    info
  • 2018-03-23 08:39

    Artikel Driva-Eget februari 2018

    Kunden är både gäst och publik

    Det är företagsledaren som, omedvetet eller medvetet, sätter en företagskultur som medarbetare, partners och leverantörer behöver förhålla sig till. Denna kultur förs sedan vidare via medarbetarna till kunderna. När företagskulturen når kunderna är det skarpt läge, då är det kunden som väljer.

    Visst gör det skillnad när alla hälsar på dig, ett enkelt hej med ett leende. Någon frågar kanske till och med om de kan hjälpa dig med något eller om du vill ha en kopp kaffe. Har du lagt märke till hur olika företagskulturer verkar vara? Skillnaden kan utspela sig på ett kontor, i en butik, på en restaurang eller varför inte på en mässa. Kunden är gästen, hur tar ni hand om era gäster?

    info
  • 2017-10-27 11:52

    Artikel i Relation nr 4, 2017

    Bli fri med ett nytt koncept

    Cirque Du Soleil vs Cirkus. Linas Matkasse vs ICA. HundSpa vs Hundtrim. Enligt Darwin är det inte den starkaste som överlever, utan den mest anpassningsbara.

    Har du hört talas om leken Strutboll? Det är en sällskapslek där alla får en strut, som de sätter över ansiktet. I den spetsiga änden av struten finns ett litet hål som man kan se ut genom. Struten är av papper och man fäster den med ett snöre i nacken. När alla fått en strut över ansiktet delar man upp gruppen i två lag. Sedan spelar man fotboll tillsammans. Alla får ett fantastiskt fokus, men det blir ruskigt svårt att samarbeta och se helheter. Det är en kul lek, men den belyser även ett samhällsproblem vi har idag. Ett samhälle där vi är för fokuserade och stressade, där vi skapar silos av branscher och stuprör av avdelningar. Det är dags att ta av dumstruten och spana in hur olika branscher möter framtiden för att hitta nya konkurrensfördelar och nya koncept.

    info
  • 2017-10-26 11:45

    Artikel i Driva-Eget 25 oktober 2017

    Gör kunden till din bästa säljare

    Det är bara tillsammans med kunderna du kan ta företaget till visionen. När kunderna är dina bästa säljare, då är företaget en framgångssaga. Men det är inte alla kunder som tar företaget till visionen.

    info
  • 2017-10-09 06:49

    Vad ska vi göra med all fri-tid den här gången?

    Vi har redan varit med om ett paradigmskifte i teknik tidigare. Effekten av det blev två heltidsarbetande föräldrar som älskar att spendera pengar. Hur tar vi hand om tiden den här gången? Kan vi göra det smartare och mer hållbart för både oss själva och planeten.

    info
  • 2017-10-06 00:00

    En artikel från tidningen Relation nr 3. Text: Pia Anderson

    Är din vision hållbar?

    Kl 05.00 den 3 september 1967 ställde Sverige om till högertrafik. Den 1 december 2017 fick Sverige en ny hållbarhetslag och nu behöver företagen öka takten. Med en stark vision attraherar du kunder, medarbetare, samarbetspartners och hela världen på ett sätt du aldrig gjort förut.

    info
  • 2017-09-20 07:00

    Text: Maria Östlund Starta & Driva.

    Vald eller bortvald? Därför ska företagare tänka hållbart

    Hållbarhet är just nu den hetaste trenden som sveper över företagsvärlden. Det är inte längre något man gör i marknadsföringssyfte, det är ett måste om man i framtiden ska finnas kvar och bli vald av kunderna. Därför fördjupar vi oss i ämnet.

    info