Artikel i Relation nr 4, 2017

Bli fri med ett nytt koncept

Cirque Du Soleil vs Cirkus. Linas Matkasse vs ICA. HundSpa vs Hundtrim. Enligt Darwin är det inte den starkaste som överlever, utan den mest anpassningsbara.

Har du hört talas om leken Strutboll? Det är en sällskapslek där alla får en strut, som de sätter över ansiktet. I den spetsiga änden av struten finns ett litet hål som man kan se ut genom. Struten är av papper och man fäster den med ett snöre i nacken. När alla fått en strut över ansiktet delar man upp gruppen i två lag. Sedan spelar man fotboll tillsammans. Alla får ett fantastiskt fokus, men det blir ruskigt svårt att samarbeta och se helheter. Det är en kul lek, men den belyser även ett samhällsproblem vi har idag. Ett samhälle där vi är för fokuserade och stressade, där vi skapar silos av branscher och stuprör av avdelningar. Det är dags att ta av dumstruten och spana in hur olika branscher möter framtiden för att hitta nya konkurrensfördelar och nya koncept.

Många spännande affärsidéer har utvecklats då olika sammanhang och branscher gift sig, till exempel Spotify, AirBnB, Über taxi, Linas Matkasse och Cirque Du Soleil. Vi har massor att lära från olika kunskapsområden och mellan olika branscher. När vi tar av oss dumstruten och ser oss omkring öppnar vi upp för större kreativitet och fler affärsmöjligheter.

Om du vill säkerställa ditt företags affär i framtiden behöver du förstå de problem ni löser för kunden idag och imorgon, kundens behov både praktiska och känslomässiga, vilka förväntningar kunden har på er bransch i allmänhet samt de förväntningar kunden har på hur ni är med och bidrar till en hållbar värld i synnerhet.

Att hitta ett nytt koncept för ditt erbjudande ger dig helt nya möjligheter på marknaden samtidigt som du frigör ditt företag från prispress. Med ett nytt koncept seglar du iväg på en ocean, helt fri från prisjämförelser eftersom ni nu erbjuder något helt annat än konkurrenterna. Men för att hitta ett helt nytt erbjudande, ett helt nytt koncept, behöver du tänka utanför den vanliga boxen. Det gäller att ta av sig dumstruten, kliva ur silon och stupröret och få idéer från andra sammanhang och branscher.

Hundtrim eller HundSpa, Cirque Du Soleil eller Cirkus. Linas Matkasse eller ICA. Videobutik eller Netflix. DVD-skivor eller Spotify. Böcker eller Storytel. Hotell eller AirBnB.

När allt går fortare och fortare så gäller det att göra tvärtom, ta ett steg åt sidan, ge dig tid att tänka och tänk klokt. Kliv tillbaks in i matchen med ett nytt koncept och segla iväg helt fri utan konkurrens.

Ge dig tid att svara på följande frågor:
1) Utmanar visionen er att hela tiden titta in i framtiden och kontinuerligt förnya verksamheten?

2) Utmanar affärsidén er att titta in i framtiden och kontinuerligt utvecklas?

3) Vet du vilka problem ni löser för kunden, vilka behov och förväntningar de har på er nu och i framtiden?

4) Hur ofta tittar du på hur andra branscher möter samtiden och framtiden?

5) Söker ni nya affärsmöjligheter genom digitalisering och hållbarhet?

Darwin sa att det inte är den starkaste som överlever utan den mest anpassningsbara. Hur anpassningsbara är ni?

Vill du veta hur du gör läs mer på "Bygg varumärket själv"

comments powered by Disqus